سفر به دنیای درون نقاشی‎‌ها با تماشای نمایش‌های مد

در این مقاله ارتباط هنر و مد را بررسی می‎‌کنیم. مد، غالباً ناعادلانه به عنوان یکی از هنرهای کاربردی و خسته کننده مورد قضاوت قرار می‎‌گیرد.

هنرمندان و طراحان مد در طول تاریخ رابطه ناخوشایندی با هم داشته‌اند. چون آنچه هنرمندان را برمی‏‌انگیزد، تمایل به ایجاد یک شی یا تصویر و مفهومی است که جاودانه است. اما طراحان برای امرار معاش خود به تغییر سلیقه متکی هستند و کار آن‏ها فصلی است و بستگی به جریان مداومی که مد روز تلقی می‏شود، دارد. بنابراین بدون تردید هرگونه تلاشی برای همراهی هنر با مد، منجر به ایجاد تنش بین میل به ماندگاری و نیاز به گذرا بودن می‌‏شود. اما از آنجایی که هنر معاصر به تدریج زود‏گذر و فناپذیری زندگی مدرن را پذیرفته‌‏است، یافتن زمینه‌‎های مشترک کمی آسان‎‌تر شده‌‎است و این دو حوزه در طول قرن بیستم پیوند فرهنگی جدایی‎‌ناپذیری برقرار کرده‌‎اند.

طراحان مد در مورد شکل و فرم کنجکاو هستند و مجذوب رنگ، شیفته منابع اجتماعی، تاریخی و فرهنگی می‎‌شوند. بنابراین خود را به گالری‎‌های هنری، موزه‎‌ها و استودیوهای هنرمندان می‎‌کشانند. در انتها می‌‎توان به این نتیجه رسید که نیازی به رقابت نیست و هر دو جهان می‌توانند در کنار هم تداوم حیات داشته باشند.

همکاری جنجالی بین سالوادور دالی و شیاپرلی

در تابستان ۱۹۳۷، ادوارد هشتم که قبلاً دوک ویندزور بود، حقوق بازنشستگی پادشاه را گرفت و با والیس سیمپسون در فرانسه مخفی شد تا خود را برای عروسی آماده کند. دوشس ویندزور، لباس خوب را به عنوان روش زندگی خود انتخاب کرده بود. او پس از دو بار جدایی با ادوارد هشتم نامزد بود و حتی پس از آنکه ادوارد هشتم اعلام کرد که استعفا می‎‌دهد و وی تبدیل به بد‎نام‎‌ترین زن در بریتانیا شد، مایل نبود دستورالعمل‎‌های مد خود را تغییر دهد تا در بین انگلیسی‎‌ها اندکی محبوب‎تر شود. والیس ترجیح می‎داد هنگام سفارشی کردن لباس، خلاقیت طراح را مختل کند و السا شیا پرلی، آنقدر انعطاف‎پذیر بود که با والیس به خوبی کنار آید.

در آن زمان، السا دوست داشت با هنرمندان مرفه سورئالیست همکاری کند و دالی به اولین انتخاب السا و والیس تبدیل شد. شیا پرلی و سالوادور دالی در بسیاری از طرح‎‌های الهام‎ گرفته از سورئالیسم همکاری کردند. اما لباس خرچنگ دریایی سال ۱۹۳۷ شاید شناخته‎ شده‌‎ترین همکاری مد بین این دو باشد. دالی اولین پیش‎نویس چاپ خرچنگ را کشید و السا پارچه ابریشمی سفید خارق‌‎العاده‎ای را انتخاب کرد و دامن کمر‎بلندی را طراحی کرد. دالی نیز خرچنگ بزرگ در موقعیتی تخیلی و تحریک‎ آمیز روی لگن متناظر با دامن نقاشی کرد، خرچنگ در دید سالوادور دالی یک نماد جنسی آشکار بود.

رسوایی والیس سیمپسون

دالی برای والیس توضیح نداد که معنی خرچنگ در دنیایی که او ایجاد می‎کند چیست. والیس این لباس خرچنگ غیرمعمول را پوشید و فوتوشات‎‌هایی را برای مجله Vogue ثبت کرد. ژست گرفتن برای Vogue، با لباسی که توسط یکی از پرطرفدارترین چهره‎‌های هنر معاصر طراحی شده است، می‎‌توانست نشان دهنده‌‎ی طرز فکر جسورانه باشد. اما والیس به دلیل ندانستن استعاره مدت‎‌ها مورد تمسخر قرار گرفت. او دامن خرچنگ را به السا بازگرداند اما تا امروز افراد زیادی معتقدند که اقدام والیس از روی نادانی نبوده و او قصد داشته با این اقدام جنجالی توجه بیشتری را به خود جلب کند و گروهی دیگر معتقدند این صرفا یک اشتباه فاجعه ‎بار بوده که محبوبیت او را حتی از قبل نیز کمتر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *