باقی ماندن بوی عرق در لباس

بسیاری از ما در جریان زندگی روزانه با مشکل بوی عرق لباس‌های خودمان یا اطرافیان در معابر، محل کار و وسایل حمل و نقل عمومی مواجه هستیم. شاید شما بارها از خودتان پرسیده باشید که چگونه می‌توان بوی عرق را از لباس خارج کنیم؟ گاهی اوقات بعد از چندین بار شستن لباس مورد علاقه خود، فکر می‌کنید بالاخره بوی عرق را از بین برده‌اید. اما متأسفانه، پس از اتوکشی یا پوشیدن مجدد آن لباس از همان ابتدا یا پس از مدت کوتاهی، بوی عرق برمی‌گردد. باز هم لباس را می‌شوئید، اما با وجود شستن چندین باره، بوی آن هنوز وجود دارد. از خود می‌پرسید: چرا؟ در این مطلب دلیل این اتفاق توضیح داده خواهد شد.

چرا بوی عرق در لباس باقی می‌ماند؟

چهار فاکتور در به وجود آمدن بوی ناخوشایند عرق بر روی لباس‌ها تاثیرگذار هستند. این چهار فاکتور عبارتند از: نوعی باکتری، عرق بدن، نوعی چربی و جنس الیاف تشکیل‌دهنده لباس.

به گفته متخصصین حوزه مواد شوینده ۷۰ درصد آلودگی لباس‌ها که به طور روزانه استفاده می‌شوند، توسط خود بدن ایجاد می گردد که برای چشم نامرئی هستند. عرق، سلول‌های پوست، نمک و چربی مومی به نام سبوم (sebum) موادی هستند که در جریان زندگی روزانه و به طور خاص هنگام ورزش از بدن جدا شده و روی لباس‌ها قرار می‌گیرند.

بیشتر ما در ابتدای امر سعی می‌کنیم از لباس‌هایی با جنس الیاف طبیعی مانند پنبه استفاده کنیم. اما این لباس‌ها عموما برای فعالیت‌های ورزشی و تمرین مناسب نیستند. از طرفی با توجه محدویت‌های موجود دسترسی دائمی به لباس‌هایی با جنس الیاف طبیعی امکان‌پذیر نیست. از این رو برای استفاده روزمره و مهم‌تر از آن برای انجام فعالیت‌های ورزشی از لباس‌های تولید شده از الیاف مصنوعی همچون پلی‌استر استفاده می‌کنیم که به نوعی عامل تاثیرگذار در به وجود آمدن و باقی ماندن بوی بد در لباس خواهد بود.

فناوری به شکل شمشیر دو لبه

طی سالیان اخیر دو اصطلاح Activewear و Performance wear بیشتر از Sportwear در مقالات و وبسایت‌ها استفاده شده‌اند. این سه کلمه به طور خاص به لباس‌های ورزشی اشاره دارند. با این تفاوت که در لباس‌های ورزشی مدرن از الیافی استفاده می‌شود که هر یک شاخص‌های منحصر به خود را دارد و به این ترتیب عملکرد خاصی را ارائه می‌دهد. اغلب لباس‌های با عملکرد بالا از جنس پلی‌استر تولید می‌شوند. بسیاری از این الیاف به شکلی تولید شده‌اند که قابلیت دریافت و انتقال عرق بدن از سطح پوست به خارج از سطح لباس را دارند که به آن خاصیت انتقال رطوبت (moisture wicking) می‌گویند.

این الیاف ویژه دارای کانال یا شیارهایی هستند که عمل انتقال رطوبت و عرق را افزایش می‌دهند. اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که چرک‌های جدا شده از بدن که عامل ایجاد بو هستند، ممکن است در این شیارها گیر افتاده و حذف آن‌ها دشوار شود. به همین دلیل بو، یک مشکل رایج در پارچه لباس‌ها با عملکرد بالاست. به این ترتیب، شاخص مثبت در لباس‌های تولید شده از این نوع الیاف اگر با دقت بررسی و نگهداری نشوند می‌توانند به یک شاخص عذاب‌آور تبدیل شوند.

چسبیدن چرک و عرق به لباس

در ابتدا باید بدانید بوی عرق که به محض اتو کردن یا پوشیدن مجدد لباس برمی‌گردد، ناشی از تغییر ماهیت ماده‌ای به نام سبوم است. این ماده از سطح بدن ما روی لباس انتقال یافته و باقی مانده‌است. تردیدی نیست که همه هنگام ورزش یا فعالیت‌های روزانه عرق می‌کنند. با خشک شدن عرق، این ماده که همزمان با تعریق از بدن دفع شده، روی پوست و لباس باقی می‌ماند. این ماده با تغییراتی که در آن به وجود می‌آید بوی بد تولید می‌کند و اتفاقا هنگامی که لباس گرم است یا اتو می‌شود بیشتر خودش را نشان می‌دهد. بنابراین اگر این ماده که فرمی به شکل چربی مومی دارد و در بین الیاف گیر افتاده در حین شستشو با یک شوینده مناسب به طور کامل حذف نشود، بوی عرق در لباس‌ها خیلی سریع باز می‌گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *