تی‌شرت‌ اورسایز به سبک‌های مختلف از کجا آغاز شد؟

یکی از آیتم‌های پرطرفدار در این فصل تی‌شرت‌ها هستند که در مدل اورسایز و آزاد محبوبیت فراوان پیدا کرده‌اند. اما قبل از هرچیزی بهتر است داستان تیشرت‌های اورسایز را بدانیم که از کجا به استایل خانم‌ها قدم گذاشته‌اند. آشنایی با انواع تی‌شرت اورسایز و سبک‌های مختلف استایل با این تی‌شرت محبوب از جمله مواردی است که به داشتن استایلی زیبا به ما کمک می‌کند.

تاریخچه لباس‌های اورسایز (oversize)

تاریخچه تیشرت اورسایز (Oversize) به زمان جنگ آمریکا و مکزیک در قرن ۱۹ بازمی‌گردد. در ابتدا تیشرت به عنوان زیرپوش به تن سربازان نیرو دریایی ایالات آمریکا دیده می‌شد. به همین خاطر برای اولین بار این مدل لباس در مد و فرهنگ آمریکا رواج پیدا کرد. تا قبل از جنگ جهانی اول لباس‌ها تنگ و فیت تن طراحی و در فشن‌شوها به نمایش گذاشته می‌شد. به جز طبقه ثروتمند و مرفع جامعه، سایر افراد توانایی خرید لباس‌ را نداشتند.

همچنین بعد از جنگ جهانی تحوالات زیادی در طراحی لباس‌ها ایجاد شد. فشار اقتصادی و ورشکستگی بسیاری از شرکت‌ها بخصوص تولیدکنندگان لباس سبب فقر بیشتر در اقشار جامعه شد. بعد از جنگ و کشته شدن مردان و پدران خانواده، زنان و دختران مجبور شدند برای امرار معاش و صرفه جویی در پول و راحت بودن در محل کار از لباس های اورسایز استفاده کنند. یکی از پیشگامان طراحی لباس‌های اورسایز برند کوکوشنل معروف به افسانه مد است که این مدل لباس‌ها را وارد دنیای فشن کرد.

اگر چه در آن زمان لباس‌های گشاد و لانگ توسط فقرا و مردمان با سطح درآمد پایین پوشیده می‌شد. اما رفته رفته در دهه ۵۰ تی‌شرت اورسایز محبوبیت زیادی پیدا کرد. برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ تی‌شرت سفید توسط مارلون براندو (Marlon Brando) در فیلم‌ هالیوودی A Streetcar Named Desire پوشیده شد و سپس جیمز دین (James Dean) در سال  1955 در فیلم  Rabel Without a Cause از او پیروی کرد. پوشیدن تی‌شرت سفید توسط این دو بازیگر معروف هالیوودی آن را به یک آیتم سمبلیک برای جوانان تبدیل کرد. این امر سبب شد، ثروتمندان هم به این مدل تی‌شرت علاقه‌مند شوند. تا جایی که این تیشرت لانگ جز جدا نشدنی کمد لباس ثروتمندان شد. در واقع در دهه ۶۰ و دهه ۹۰ سال‌های شکوه و به اوج رسیدن استایل اورسایز بود که با تغییرات زیاد و المان‌های جذاب پا به عرصه مد گذاشت.

آغاز طراحی و تولید انواع تی‌شرت‌های اورسایز

در سال ۱۹۵۰ با قدرت گرفتن نساجی و تولید پارچه‌های متفاوت بزرگترین شرکت‌های آمریکایی تی‌شرت‌های اورسایز را تولید کردند. همچنین شرکت نایک در دهه ۸۰ تولید تیشرت‌هایی با لوگوی چاپی که در جلوی لباس قرار داشت، را آغاز کرد و به صورت عمده در دهه ۹۰ به اوج خودش رسید. از اواخر دهه ۹۰ تا به امروز، چاپ‌ها در جلوی تیشرت اورسایز در بین جوانان با پیام‌های اعتراضی به یک آیتم پرطرفدار تبدیل شد.

تعریف و ویژگی انواع تی‌شرت‌های اورسایز

تیشرت اورسایز به لباسی گفته می‌شود  که به صورت غیر معمول فرم و سایز لباس بزرگ‌تر است؛ منظور در کمترین حد یک سایز و در بیشترین حد چهار سایز آزادتر می‌باشد. این آیتم لباس در فرم آستین کوتاه، آستین سه ربع و آستین بلند طراحی شده است و در بعضی از مدل‌ها  قد لباس تا سر زانو هم می‌رسد. این مدل تی‌شرت از جنس پنبه‌ای یکی از آیتم‌های راحت برای فصل بهار و تابستان است. اما اگر با آیتم‌های درست این لباس را ست کنید به بهترین و راحت‌ترین استایل مبدل می‌شود. تیشرت‌های اورسایز یکی از آیتم‌های اصلی street styleها معرفی شده است و جوانان زیادی با پوشش‌های متفاوت طرفدار این سبک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *