فشن اقیانوس: آشنایی با تاریخ، فرهنگ و پوشاک سنتی مردم اقیانوسیه.

در طول تاریخ، اولین تمدن‌ها همیشه مایه شگفت‌زدگی تاریخدانان و باستان شناسان بوده‌اند. اغلب در این تمدن‌ها، پدیده‌ها و فعالیت‌هایی دیده می‌شود که توضیح دادنشان بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. مانند مصریان باستان که اهرام ثلاثه و چینی‌ها که دیوار چین را ساختند. هردوی این سازه‌ها از شگفتی‌های تاریخ بشریت هستند و با گذشت هر سال، توضیحی جدید یا تئوری‌های تازه‌ای پدید می‌آیند.
حال، در میان تمام تمدن‌های اولیه، قومی از افراد وجود داشتند که به جای خشکی، دریاها و اقیانوس‌ها را محل زندگی خود قرار می‌دادند و در جزایر این دریاها تمدن خود را بنا می‌کردند. این داستان مردم اقیانوسیه است که از جزایر آسیای شرقی به اقیانوس‌ آرام و جزایری مانند استرالیا سفر می‌کردند.
در این مطلب، با پوشاک و فرهنگ تمدن اقیانوسیه و استرالیا آشنا می‌شویم و به سیر تکامل آن می‌پردازیم.

آشنایی با تاریخچه اقیانوسیه و استرالیا

پیش از اینکه به پوشاک و فرهنگ اقیانوسیه بپردازیم، لازم است که با تاریخ، ماهیت و منشأ تمدن این منطقه آشنا شویم. با اینکه در میان مردم اقیانوسیه شباهت‌های زیادی دیده می‌شود، مردم این منطقه هرکدام زبان، فرهنگ، پوشاک و سبک زندگی متفاوتی دارند. اما با این حال، ما به عنوان کسانی که با اقیانوسیه غریبه هستیم، اقوام این منطقه را در یک دسته جای می‌دهیم.
به خاطر شرایط جغرافیایی و محیطی، اقوام این منطقه اغلب به یک شکل زندگی می‌کنند، اتکای زیادی بر ماهی‌گیری وجود دارد، به خاطر هوای گرم و مرطوب جزایر، لباس‌ها شباهت زیادی به همدیگر دارند و…

مهاجرت انسان‌ها به اقیانوسیه

داستان سکونت انسان‌ها در جزایر اقیانوسیه، داستانی پیچیده از مهاجرت‌های پی در پی آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها به این جزایر است که در هرکدام از این روایات، دنیایی از شگفتی‌ها نهفته است.
هزاران سال پیش از میلاد مسیح و در دوران عصر یخی، هزاران نفر از انسان‌های ساکن آسیا که خود از آفریقا به این قاره مهاجرت کرده بودند، از طریق پل‌های زمینی که در آن زمان هنوز وجود داشتند به جزایر شمال استرالیا مانند مالزی، تایلند، تایوان و بسیاری دیگر مهاجرت کردند و در آنها ساکن شدند.
بین چهل تا شصت هزار سال پیش، اولین اجداد مردم استرالیا و جزایر جنوب شرق آسیا در این مناطق ساکن شده و پس از گذشت بیست تا سی هزار سال، این افراد به سمت جزایر شرقی مهاجرت کردند تا تمدن خود را گسترش دهند. با ساکن شدن این افراد به مدت بیست و پنج هزار سال، ترکیباتی در ژنتیک و فرهنگ جزیره نشینان رخ داد که دلیل اصلی تنوع بی‌پایان در این منطقه است.
تنها پنج هزار سال پیش بود که ساکنان برخی از این جزایر که اجداد مشترکی داشتند، تصمیم به مهاجرت دوباره گرفته و به سوی جزایر آسیای جنوب شرقی حرکت کردند. پس از گذشت زمان کمی، این افراد به سوی شرق حرکت کرده و در گینه نو و جزایر ملانزی واقع در شمال استرالیا ساکن شدند. این مردم به عنوان “لاپیتا” Lapita شناخته می‌شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *