مرکز اصلی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غرب تور اروپا

«تیمیشوارا» پایتخت فرهنگی اروپا شد

تیمیشوارای رومانی پس از دو سال تأخیر در نهایت عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر رومانیایی تیمیشوارا که به‌عنوان مرکز اصلی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غرب کشور تور اروپا نیز شناخته می‌شود، در نهایت با شعار «نور خود را بر شهر بتابان و آن را روشن کن»، عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرد. این شعار در راستای تشویق مردم جهان به سفر در فضاهای تاریک و روشن و بازکشف این شهر باستانی برگزیده شده و هدف این است که میزبان خوبی برای بازدیدکنندگانی باشد که به هنر، فرهنگ، فناوری، معماری و آموزش علاقمند هستند.

عنوان پایتخت فرهنگی اروپا یکی از پروژه‌های مهم و قدیمی در سطح اروپا است و به مسئولیت‌پذیری بالایی نیاز دارد و نیازمند عزم راسخ و دریافت حمایت لازم برای به‌سرانجام رساندن پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده است.

برنامه پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۳ حول محور «روح تیمیشوارا» به‌عنوان یک آگاهی جمعی ساخته شده است که ریشه در مشارکت مدنی دارد که همیشه شاخص این شهر و جوامع آن بوده است. مردم این شهر همیشه در تغییرات مدنی و سیاسی رومانی نقشی فعال ایجاد کرده‌اند و این روحیه برآمده از فرهنگ تیمیشوارا در عصر امروز قرار است در قالب پایتخت فرهنگی به سراسر اروپا اشاعه داشته باشد.

برنامه یادشده بر ایجاد جامعه‌ای بر مبنای فرهنگ، با استفاده از استعاره‌های نور و تاریکی متمرکز شده و حول دو کلمه کلیدی «مداخله» و «مشارکت» شکل گرفته است. این امر به‌معنای اجرای برنامه‌های فرهنگی است که بتواند با دسترسی راحت به شهروندان، در اختیار همه آن‌ها قرار بگیرد و باعث شود همه احساس مشارکت در برنامه‌ها را داشته باشند. انگیزه لازم برای مشارکت شهروندان به‌واسطه پروژه‌هایی ایجاد می‌شود که از طریق برگزاری تئاترهای مشارکتی، نمایشگاه‌هایی درباره گروه‌های به حاشیه رانده‌شده، برپایی کنسرت‌ها و جشن‌های فرهنگی متنوع، همچنین با بهره‌گیری از اشکال جدید بیان مانند واقعیت مجازی یا از طریق تفسیر مجدد توسط هنرمندان معاصر و کانون‌ها در قلب و فکر ساکنان ایجاد می‌کند.

برنامه پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۳ با رویکرد بلندپروازانه برجسته‌سازی مردم، میراث فرهنگی و آینده تیمیشوارا در نظر دارد گردشگران بیشتری را به سمت این شهر جذب کند و با تمرکز ویژه بر جامعه و فرهنگ محلی آن، سرسختانه بر این رویکرد پافشاری می‌کند. انتظار می‌رود این برنامه با بازگرداندن غرور به قلب مردم تیمیشوارا با فرهنگ غنی باستانی خود، حمایتی قوی از سوی مردم و سازمان‌های قدرتمند دریافت کند و محتوای هنری درخشان، صحنه‌های فرهنگی و هنری متنوع‌تر و برنامه‌ها و رویدادهای برجسته آن، قطب‌نمایی برای فرهنگ در رومانی و منطقه باشد که این امر به‌معنای پیشنهادهای فرهنگی بیشتر و بهتر برای مردم محلی و بازدیدکنندگان، ارمغان استانداردهای بهتر زندگی و ایجاد رابطه معنادارتر بین شهروندان و شهر است.

منبع :ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *